30 kwietnia 2018
Browary zaangażowane społecznie
Po co browarnicy robią piwo? Najczęściej z dwóch niewykluczających się…
30 kwietnia 2018
Po co browarnicy robią piwo? Najczęściej z dwóch niewykluczających się…
Po co browarnicy robią piwo? Najczęściej z dwóch niewykluczających się powodów: dla rozwoju swojej pasji i dla pieniędzy. Niektórzy jednak wychodzą poza ten schemat, chcąc pozytywnie wpłynąć na życie innych ludzi. Tak właśnie powstają browary społeczne.
Jeden z nich znajduje się w Polsce. To Browar Spółdzielczy w Pucku. Na czym polega jego wyjątkowość? To browar non-profit, którego celem (oprócz warzenia świetnego piwa) jest zatrudnianie osób niepełnosprawnych intelektualnie. Praca w tym miejscu jest dla nich doskonałą terapią i nauką samodzielności. A przy okazji pozwala na samodzielne utrzymanie się.
Jest to o tyle ważne, że osoby z niepełnosprawnością intelektualną nie są chętnie przyjmowane do pracy. Tymczasem w puckim browarze radzą sobie znakomicie. Ich główne zadania to wsparcie techniczne: śrutowanie, przygotowywanie słodu, podciąganie węży czy obsługa pomp. Nad samym warzeniem czuwa kierownik: Janusz Golisowicz.
źródło: www.nadmorski24.pl
Pomysłodawcami są właśnie pan Janusz oraz Agnieszka Dejna. Zauważyli, że popularne stały się spółdzielnie socjalne i rzemieślnicze browary. Postanowili zrobić coś, na co nie wpadł nikt wcześniej – połączyć oba te trendy. Wyszło im doskonale!
Browar znajduje się w Pucku, mieście, w którym żywe są tradycje żeglarskie, co znalazło odbicie w nazwach produkowanych przez niego piw. Wszystkie wzięły się od węzłów żeglarskich: pszeniczne „Refowe”, Pale Ale „Dwa Półsztyki”, Outmeal Stout „Cumowe” czy American Pale Ale „Ratownicze”. Piwa te dostępne są zarówno w sklepach internetowych, jak i stacjonarnych, zwłaszcza na Pomorzu. Można także odebrać świeżutkie butelki wprost z browaru.
źródło: http://www.piwnepodroze.pl
Martyna Pawluczuk oraz Dominika Łapciew mają inny pomysł na browar społeczny. Stworzyły markę Hoplala i produkują piwa z myślą o kobiecych gustach: aromatyczne i mniej goryczkowe. W ofercie znajdziemy m.in. 'Psze Kulturalną’ czy 'Perfekcyjną Panią Domu’. 5% swojego zysku ze sprzedaży przekazują na kulturę.
źródło: https://www.hoplala.pl/
Browary często angażują się społecznie na jeszcze inny sposób: wspierając konkretne inicjatywy. Przykładem może być akcja fundacji Rak’n’Roll, zachęcająca do przekazania na jej rzecz 1% podatku. Browar Inne Beczki specjalnie na tę okazję przygotował piwo bezalkoholowe. W ten sposób podkreślono, że fundacji potrzebne są procenty, ale nie te w piwie. Plakat całej kampanii wyglądał tak:
źródło: wirtualnemedia.pl